Gode råd før dit barn starter

Hvad der er rutine for os, er ofte helt nyt for jer, som starter i Regnbuen.

Derfor har vi her samlet et overblik over, hvad der er godt at vide, når I starter.

Mad

I Regnbuen har vi frokostordning fra Fru Hansens kælder.

Vi får rugbrød og lun mad til frokost, og det er primært økologisk. Det er rigtig dejlig mad, og der er en god variation, så børnene altid får noget på tallerkenen, de kan lide.

Formiddags- og eftermiddagsmaden er madpakker hjemmefra. Det skal bare være et let måltid - fx en skive brød med smør eller pålæg og et stykke frugt.

Tøj

Vi anbefaler, at børnene får tøj på, som de kan bevæge sig i, og som kan tåle at blive beskidt.

Børn leger med farver, maling, mudder, græs osv, og selvom vi ønsker at passe godt på børnenes tøj, så kan de godt få en malingplet eller et hul her og der.

Overtøj

Vi går på legeplads året rundt. De mindste bliver inde i dårligt vejr, men generelt vil vi gerne have muligheden for at gå ud.

Barnets garderobe skal derfor indeholde tøj til vejret: Sko, regntøj, flyverdragt, gummistøvler, termotøj, solhat, sandaler osv alt efter sæson.

Skiftetøj

Ved uheld med vandpytter, tissetåre og væltede vandglas har børnene brug for et nyt sæt tøj.

Børnene har en kasse ved deres plads, som er til skiftetøj. Kig løbende i den og fyld den op, når der mangler tøj.

Bleer

Bruger barnet ble, skal du enten selv medbringe dem eller melde dig på den forældrestyrede bleordning. Bleordningen går ud på, at du betaler 70 kroner pr. måned til en forælder, som bestiller bleer hjem til alle børn.

Sygdom

Vi kan ikke modtage syge børn i Regnbuen.

Feber, opkast og dårlig mave er åbenlyse årsager til, at barnet skal blive hjemme.

Men det kan være svært at vurdere ved snot, hoste og lignende, som jo tit kører i ring i børnehaver og vuggestuer det meste af året.

Generelt siger vi, at hvis barnet ikke kan deltage i de daglige aktiviteter, så er barnet ikke raskt. Børn kvikker ofte op, når de kommer hjem i helt trygge omgivelser, men de skal også være friske nok til at kunne klare en dag i børnehave og vuggestue.

Hvis vi vurderer, at et barn ikke har det godt, så ringer vi selvfølgelig efter jer.

Pakkeliste

Vuggestuebørn skal medbringe:

• 2 sæt skiftetøj (bodystocking, bukser, bluse, strømper og undertøj)
  • 2 trøjer/fleece
  • 2 sutter - der er forældrenes ansvar at holde dem rene og gerne med navn på.
  • Evt. sutteklud/ bamse eller lignende Bleer
  • Termotøj
  • Flyverdragt
  • Regntøj
  • Sutsko
  • Gummistøvler (hvis dit barn ikke kan gå endnu er det fint med nogle “futter”, som kan tåle vand. Gummistøvler har det med at falde af, når barnet kravler)
  • Sko/sandaler/ støvler efter årstiden
  • Hue/vanter/solhat efter årstiden

Børnehavebørn skal medbringe

• 2 sæt skiftetøj
  • Sokker og undertøj - todelt undertøj når dit barn starter i børneha ve
  • 2 trøjer/fleece
  • Termotøj
  • Flyverdragt
  • Sutsko
  • Sko/sandaler/støvler efter årstiden Gummistøvler
  • Regntøj
  • Hue/vanter/solhat efter årstiden
  • Evt. nusseklud, bamse, sutter og bleer hvis jeres barn stadig bruger dette.