Vores børnesyn

Børn som leger med voksenBørn bruger mange timer i dagtilbud og tilknytter sig både til stedet, os voksne og de andre børn.

I Regnbuen prioriterer vi højt, at alle børn føler sig set, hørt, respekteret og holdt af, og at vores hus er et trygt sted for dem.

Vi arbejder ud fra et anerkendende og ressourceorienteret børnesyn.

Børn er værdifulde, præcis som de er

Alle børn har ret til at føle sig værdifulde, præcis som de er.

Deres tanker, idéer og meninger er lige så betydningsfulde som os voksnes, og vi ønsker, at børnene altid føler, at vi respekterer dem.

Barndommen har også værdi i sig selv, og selvom børn også skal udvikle sig og sidste ende lære at blive voksne, så skal deres barndom også være en magisk tid med fokus på bare at være.

Vi ønsker at se børnene, som de er

Alle børn er forskellige.

Nogle er gode til at sidde stille – andre ikke. Nogle foretrækker at være ude – andre inde. Nogle kaster sig hovedkulds ud i leg – andre har brug for at blive guidet.

Vi forholder os nysgerrige til børnenes væren i verden, og vi forsøger altid at nå børnene, præcis der hvor de er.

For eksempel hvis et vuggestuebarn kravler op på borde, stole og ’alting’, så skaber vi rammer for, at barnet trygt og sikkert kan klatre og styrke sin motorik den vej igennem.

Børn skal opleve støtte og opmuntring

Vi arbejder ressourceorienteret, som betyder, at vi holder fokus på børnenes styrker og ressourcer.

Vi tror på, at alle børn altid gør deres bedste, og at vi kan justere rammerne, når barnet oplever udfordringer.

Børnene skal opleve, at de har styrker, som vi opmuntrer dem til at udleve. Og at når de har udfordringer, så støtter vi dem.

Alle pædagoger i vores børnehus får uddannelse i ICDP, som er en relations- og ressourceorienteret tilgang i den pædagogiske praksis. Relationen og samspillet mellem barn og voksen er i fokus og styrkes gennem opmærksomhed, nærvær og omsorg.

Læs mere om vores pædagogiske metoder 'Fri for mobberi' og ICDP