De første uger

Indkøring og tilknytning til vuggestue og børnehave

De første uger i vuggestue bliver populært kaldet ’indkøring’. Vi kalder det også ’tilknytning’.

Jeres barns tilknytning til os er helt central for, at barnet trives og er trygt hos os. Derfor ser vi primært indkøringen som en tilknytningsperiode, hvor vi lærer jer og jeres barn at kende og langsomt og trygt for oparbejdet en god relation til hinanden.

Hvor længe varer indkøring/tilknytning?

Det er et meget hyppigt stillet spørgsmål blandt vores nye forældre.

Og svaret er, at det er meget individuelt, hvornår børn føler sig trygge ved at være fuld tid i institution. Men vores erfaring er, at det er godt at planlægge med ca. 1 måned. Selvom de fleste børn have gode dage i institutionen efter et par uger, så er der tid til 'opstartsforkølelser' og kortere dage, hvis jeres barn har brug for det.

Når I starter, vil en fast voksen fra jeres barns stue modtage jer og følge jeres barn tæt de første uger.

Børn og familier er meget forskellige, hvorfor ikke to indkøringer er ens, men vi har erfaret, at nedenstående model er et godt udgangspunkt:

Første dag: Jeres barns første møde med os

Vi foreslår, at I kommer kl. 9.00 og bliver en halv til en hel time sammen med jeres barn.

Kl. 9.00 plejer de fleste børn at være landet på stuen, og vi har en rolig stund, hvor jeres barn kan hilse på os og lære sin stue at kende.

Her snakker vi sammen om jeres barns vaner og behov, så vi bliver godt klædt på til at passe godt på ham/hende.

Det er trygt for jeres barn at opleve, at mor eller far sidder og snakker hyggeligt med den fremmede voksne - på den måde viser vi jeres barn, at det kan føle sig trygt ved det nye.

Anden/tredje dag: Fokus på kontakt mellem voksen og barn

Hvis alt er gået, som det plejer, foreslår vi, at I kommer kl. 9.00-11.00. I bliver her sammen med jeres barn, og den voksne har fokus på at skabe kontakt til barnet.

Måske den voksne får lov at have en kort stund alene med jeres barn, mens I lige går på toilettet eller i køkkenet og henter en kop kaffe, og barnet oplever, at det er okay at være alene med den nye voksne.

Eller måske den nye voksne får lov at tage barnet på skødet eller i hånden og vise rundt. Målet er at etablere en begyndende tillid og kontakt.

Tredje/fjerde dag: Fokus på kontakt mellem pædagog og barn.

I møder ind kl. 9.00-11.30, og barnet kan prøve at spise frokost sammen med os, mens du går en tur. Målet er at etablere en begyndende tillid og kontakt.

Denne dag aftaler vi, inden I går hjem, hvordan de kommende dage skal se ud. Nogle børn er allerede klar til at være lidt i institutionen uden far eller mor efter 3. dagen. Andre har brug for mere tid. Nogle forældre har lang tid til indkøring, andre har ikke mulighed for at bruge så lang tid.

Barnets tilknytning til et nyt sted

Generelt er det en god ide at give jeres barn korte dage den første uge.

At starte i institution, er en stor omvæltning for jeres barn. Der er mange nye indtryk, rutiner, børn og voksne, som barnet skal vænne sig til.

Samtidigt, og måske for første gang i sit liv, skal barnet magte alt dette nye, uden at opleve den fundamentale tryghed, som I forældre har udgjort for barnet frem til nu.