De trygge overgange

Dreng spiller fodboldNår et barn rykker fra vuggestue til børnehave i Regnbuen

Det er en stor dag, når et barn starter i børnehave!

Regnbuen er et hus, hvor alle kender alle. Selvom vi har op til 105 børn, så gør vi meget ud af at alle ansigter er kendte ansigter.

Det betyder, at når et barn rykker fra vuggestue til børnehave, så kender barnet de voksne, som det får sin nye dagligdag sammen med. Det gør det nemmere at falde godt til på den nye stue.

Når børnene starter i børnehave, laver vi en rolig overgang fra vuggestue til børnehave. Op til barnet rykker, kommer det på besøg på sin nye stue sammen med en primær voksen fra vuggestuen.

Besøgene bliver længere og længere, og når barnet er klar, bliver det afleveret af forældrene om morgenen på sin nye børnehave-stue.

I og med at alle ansigter er kendte ansigter, så ses vuggestuepersonale og barn jo stadig til en krammer eller en highfive på legepladsen eller i salen, når barnet er blevet børnehavebarn.

Når et barn skal begynde i skole

De kommende skolebørn mødes på tværs af stuer i en 'storegruppe', hvor de er fælles om at være de næste, som skal op i skole. Det er typisk noget, børnene er stolte over og glæder sig meget til.

Når indskrivningen til skole nærmer sig, bliver I forældre tilbudt en samtale, hvor vi kan drøfte, hvad netop jeres barn har brug for, for at skolestarten og skolelivet bliver godt.

I løbet af det tidlige forår kommer storegruppen på besøg på SFO'en på de skoler i Smørum, som børnene skal begynde på. På den måde har de set stedet før de starter.

Vi holder en lille afskedsfest for de kommende skolebørn, hvor vi får sagt tusind tak for de dejlige stjernestunder i børnehaven, og ønsket børnene godt videre. Det plejer at være en fest med både smil, kram og lidt tårer.

Når et barn bliver overflyttet til Regnbuen

Vi modtager af og til børn, som allerede har gået i vuggestue eller børnehave et andet sted. Enten i Smørum eller en anden by.

Selvom barnet kender til institutionslivet i forvejen, så er det stadig en stor ting at starte et nyt sted.

Vi vil meget gerne gøre overgangen så tryg og rar for barnet og jer forældre som muligt. Vi plejer at holde en opstartssamtale med jer, hvor vi kan spore os ind på barnet, og vi får oftest overleveret fra det gamle dagtilbud, så vi kan lære barnet at kende bedst muligt.