Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmiljøer

Børn leger i madvognI Regnbuen har vi et pædagogisk værdigrundlag som vi arbejder ud fra i hverdagen.

Vi har i fællesskab vedtaget tre overordnede værdier som kendetegner det pædagogiske arbejde:

  • Betydningsfulde relationer
  • Nærvær
  • Inkluderende fællesskaber

Nærværende voksne støtter børnenes fællesskaber

Børnene skal opleve os voksne som nærværende, omsorgsfulde og støttende, så de i tryghed kan danne relationer – både til os og til hinanden – og føle sig som en del af fællesskabet.

Leg og samspil guider vi børnene til at indgå i, og vi sørger for at skabe overordnede rammer, som sikrer, at alle børn føler sig inkluderet.

Vi voksne igangsætter og deltager i samspillet og legen i det omfang, det er nødvendigt, for at børnene får en position i fællesskabet.

Eksempelvis i legen omkring et etableret køkken/dukkekrog guider vi børnene til, hvem der hjælper hinanden med at lave maden, hvem der dækker bordet osv.

Vi anvender Fri for mobberi som er et pædagogiske materiale, der arbejder med at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning.

Gode rutiner skaber genkendelighed og forudsigelighed

Både i vuggestuen og i børnehaven arbejder vi med faste og genkendelige rutiner med børnene.

I løbet af dagen har vi forskellige samlingspunkter, hvor børnene på forhånd ved, hvad der forventes af dem. Det skaber tryghed, forudsigelighed og er en slags forventningsafstemning i børnehøjde.

For os voksne giver rutinerne os en god pædagogisk ramme, som gør det lettere at planlægge dagens varierende aktiviteter.

Udover at disse rutiner skaber genkendelighed og forudsigelighed for både børn og voksne, kommer vores grundlæggende værdier også til udtryk i disse.

Læs, hvordan en dag hos børnehaven og vuggestuen er